Als je tegenwoordig aan een feest of lekker stappen denkt, hoort daar automatisch drank bij. Hier speelt het bedrijfsleven handig op in door middel van verleidelijke reclame, zoals je hier onder kunt zien.
Nou vroeg ik me dus af of er nog beperkingen zijn gesteld aan zulke reclame’s en zo ja hoe zit dat dan wat betreft de vrijheid van meningsuiting. Na even zoeken kwam ik erachter dat er drie partijen verantwoordelijk zijn voor het reclameaanbod namelijk: reclamebureaus, adverteerders & media. Deze hebben samen regels opgesteld waaraan de reclame aan moet voldoen. Mochten ze deze overtreden dan kan er snel opgetreden worden. Hierdoor laat het bedrijfsleven zijn verantwoordelijkheid zien en daardoor kan de overheid geen algemeen reclameverbod op leggen. Zo blijft de vrijheid van reclame maken behouden.
Aan de ene kant vind ik het positief iets dat de vrijheid van reclame is. Het valt volgens mij onder vrijheid van meningsuiting. Aan de andere kant beseffen mensen, vooral jongeren, niet de gevolgen van overmatig drankgebruik. Men ziet zo’n reclame en gaat het zelf uitproberen. Mijn mening hierover is dus nog steeds verdeeld.
Link voor meer informatie: www.reclamecode.nl
Merel de Klerk
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten