donderdag 2 juli 2009

Michael & Media

Als iets de media de laatste week heeft bezig gehouden is het Michael Jackson wel. Je kunt de Tv niet aanzetten zonder het laatste nieuws over zijn doodsoorzaak te horen, de radio niet aanzetten zonder dat er een van zijn nummers wordt gedraaid, de krant openslaan zonder een foto van hem tegen te komen of het internet op zonder een nieuwsbericht van hem tegen te komen. Maar ook op de nieuwe media heeft zijn dood een enorme impact: Google dacht dat zijn servers aangevallen werden, 30% van de tweets op twitter bevatten de woorden michael jackson en zijn wiki werd 650x geëdit en werd 1,8 milioen keer bezocht tegenover een gemidelde van twintig duizend.


Je hoort heel vaak mensen zeggen dat de media dingen door je strot duwt en dat ze al dat nieuws rondom een gebeurtenis helemaal zat zijn. Maar ik denk dat mensen dat juist willen, ze willen nieuws en informatie en altijd volledig op de hoogte zijn. Ze willen zijn nummers op elke radio zender elke keer weer horen. ze willen helemaal niet dat een gebeurtenis als deze zonder een media spektakel voorbijgaat. Dit blijkt ook uit de piek in het gebruik van sites als Twitter, Facebook en Wikipedia. Dit zijn "media" die niet gepusht worden maar enorme hoeveelheden mensen hebben "gepulld". Hieruit kun je op maken dat de mensen er behoefte aan hebben. Ik doe zelf ook mee aan het hele media circus: voordat ik aan dit artikel begon indexeerde Google 570.000.000 pagina's voor de zoekterm "Michael Jackson". Nu zijn het er alweer 570.000.001.
Impact op facebook

Geen opmerkingen: